Auto APK keuring

wat zijn de regels?

APK keuring remmen

Een van de aller belangrijkste punten tijdens de APK keuring zijn de remmen. De remmen zorgen er voor dat je op tijd stil staat. Elke auto heeft op elk wiel een rem zitten.

De voetrem bedient alle vier de wielen en de handrem bedient alleen de achterste 2 wielen.

remtrommel apkRemschijven of remtrommels

Alle auto’s hebben aan de voorkant remschijven zitten. Niet alle auto’s hebben dit aan de achterkant. Heb je aan de achterwielen geen remschijven dan heb je remtrommels. Duurdere en/of luxere auto’s hebben op alle wielen remschijven zitten. Benamingen: Remschijven worden gecombineerd met remblokken. Trommelremmen worden gecombineerd met remschoenen. Remschijven remmen beter dan trommelremmen. Daarom worden alle voorwielen voorzien van remschijven. De voorremmen van de auto zijn ook belangrijker dan de achter remmen.

Remmen en de APK keuring

remschijf apkOm te beginnen moeten de remmen allemaal goed werken. De wielen om dezelfde as mogen onderling niet teveel van elkaar afwijken wat remkracht betreft. Het linker voorwiel mag dus niet veel harder kunnen remmen dan het rechter voorwiel. Je krijgt dan dat je auto een kant optrekt tijdens het remmen. Dit kan een indicatie zijn dat een remtang/remklauw vast zit of dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Ook een defecte/lekkende remcilinder kan een probleem veroorzaken. De achter remmen van de auto zijn zelf eenvoudig te testen door de handrem aan te trekken. Problemen met remmen ontstaan vaker aan de achterkant van de auto omdat deze minder gebruikt worden en hierdoor vast kunnen gaan zitten.

schuifmaat remschijfDikte remschijven

De remschijven hebben een minimale dikte nodig om goed hun werk te kunnen doen. Door het remmen word de remschijf afgesleten. Na verloop van tijd wordt de remschijf te dun. Dit is vaak zichtbaar aan de buitenrand. De buitenrand steekt meer uit t.o.v. het remoppervlak. Dit wordt ook wel ingesleten genoemd. Sommige remschijven hebben de minimale maat er op staan zodat je deze zelf kunt nameten met een schuifmaat. Indien er niets op staat dan moet je het werkplaatshandboek of de fabriek specificaties er op naslaan. Een te dunne remschijf kan breken.

Roest remschijven

roest remschijfRemschijven mogen tot 50% roest bevatten op het gedeelte wat het remblokje raakt. Veel roest verdwijnt ook bij veelvuldig remmen.Indien er meer dan 50% roest op de remschijven zit is dit duidelijk merkbaar tijdens het remmen. Het remmen gaat moeizamer en de auto staat veel later stil. Indien een van de 2 schijven, dus links of rechts, meer geroest is dan de ander dan kan de auto naar links of rechts trekken tijdens het remmen. Dit wordt ook wel remverschil genoemd. Remverschil is heel beperkt toegestaan. Remverschil op de achterwielen mag groter zijn dan op de voorwielen.

Versleten remblokken

versleten remblokkenHelemaal versleten remblokken, wat ijzer op ijzer betekend, is niet toegestaan. De remprestaties zullen dan ook verslechterd zijn. Indien de remblokken bijna op zijn, dus er is nog weinig remvoering over, dan wordt er een aantekening gemaakt op het keuringsrapport. Op het moment van keuren voldoet de rem nog wel en daarom goedgekeurd worden.

Remslagen / remleidingen

Remslangen en remleidingen moeten in goede staat verkeren en mogen geen scheuren, uitdrogingsvershijnselen of roest bevatten. Sporen van olie zijn vaak een teken van een lekkage. De remslang en remleidingen worden gebruikt om remolie doorheen te persen. Dit gebeurt onder druk (remdruk). Dit systeem wordt ook wel hydraulisch genoemd.

Remcilinders en oliesporen

Natte remcilinders wijzen op een lekkage. Deze bevatten vaak oliesporen welke wijze op een lekkage. Uiteraard is dit niet toegestaan omdat dit een defect is aan het remsysteem. Vaak zal tijdens een remproef ook een remverschil zichtbaar zijn in de meting. De remkracht wordt overgedragen door de remcilinder aan de remmende delen. Als deze kracht verliest door een lekkage dan zal de rem mogelijk minder krachtig kunnen zijn of worden.

Remolie bijvullen

Onder de motorkap is een reservoir te vinden voor de remolie. Indien deze bijgevuld zou moeten worden dan is er iets aan de hand. Het systeem is een gesloten systeem wat betekend dat de olie nergens heen zou kunnen. Het niveau moet dus, als alles goed is, gelijk blijven.

Wat kan het remvloeistof niveau doen zakken? Versleten remblokken kunnen de oorzaak zijn van een dalen remvloeistof niveau. Ook kunnen lekkages zoals een lekke remslag/remleiding of remcilinder de oorzaak zijn.

Maximaal toegestane remverschil

Het remverschil tussen het linker en rechter wiel (voor en achteras) mogen niet meer dan 30% bedragen.

ABS

remmentest

De ABS onderdelen moeten ook in orde zijn. Ontbrekende tanden op het ringwiel van het ABS systeem zijn dus niet toegestaan. Ook mag het ABS lampje niet branden bij de APK keuring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Auto APK keuring © 2018