Wielen – Banden en Velgen – Stuurinrichting – Wielophanging

banden apkDe wielen van de auto is een van de belangrijkste onderdelen bij de APK. De wielen is eigenlijk een verzamelnaam voor velgen en banden. Aangezien de APK met name op veiligheid en technische gebreken scherp is, zijn de banden erg belangrijk. Voldoende grip op de band is niet het enige. Ook de velgen worden gecontroleerd op een aantal zaken. De wielen zorgen voor het contact met het wegdek. Het grip op het wegdek en daarmee ook het remmen hangt voor een erg groot deel af van de banden.

APK keuringseisen voor banden

  1. Minimale profieldiepte per band is 1.6 mm. De band wordt op meerdere plekken gemeten, steekproefgewijs. Op het meest ondiepe punt van het loopvlak moet de band 1.6 mm aan profiel hebben. Het advies is om een band met minder dan 2.5 mm profiel te vervangen. Vooral bij nat weer. In het geval van winterbanden hebben winterbanden geen extra voordeel meer bij sneeuw als de profieldiepte onder de 4,5 mm zit. Winterbanden hebben de zelfde APK keuringseisen als normale zomerbanden of all-season banden.
  2. De zijkant van de band welke ook wel de wang wordt genoemd, moet vrij zijn van beschadigingen. Er mogen dus geen happen uit de band zijn. Dit kan veroorzaakt worden door langs de stoeprand te rijden. Het gevaar van een klapband wordt hiermee vergroot.
  3. De zijkant van de band mag geen bulten of bobbels hebben.
  4. De banden moeten geschikt zijn voor de velg. Een te smalle of te brede band op een velg waarop het eigenlijk niet past wordt niet toegestaan.
  5. Op dezelfde as moeten dezelfde bandenmaat aanwezig zijn. Je mag dus niet aan de voorkant of achterkant van de auto aan de linkerkant een bredere of smallere band hebben t.o.v. de rechterkant. Voor en achter een andere maat is wel toegestaan.
  6. Banden mogen niet meer dan 3 cm uitsteken t.o.v. de spatborden.
  7. Indien de banden een draairichting hebben dan moet deze juist gemonteerd zijn. Indien men een banden/velgenwissel heeft uitgevoerd (zomerset/winterset) moet er goed op gelet worden dat de wielen correct worden teruggeplaatst. Banden die verkeerd om zijn gemonteerd kunnen slipgevaar en onnodig hard slijten veroorzaken.
  8. Ook wordt de bandenspanning gecontroleerd. De band mag niet te hard zijn maar ook niet te zacht. De rijeigenschappen worden hierdoor beïnvloed. Een te zachte band beïnvloed het stuurgedrag nadelig. Daarnaast kost het meer brandstof en kan de auto een kant optrekken. Een te harde band kan eerder voor een klapband zorgen. Het ventieldopje moet dus los kunnen. Bij gebruik van metalen/sier-ventieldoppen kan het zijn dat deze vast gaat roesten. Vet deze licht in vòòr het plaatsen.
  9. Het canvas mag nergens zichtbaar zijn.

APK keuringseisen voor velgen

  • Velgen mogen geen scheuren hebben
  • Velgen mogen niet ovaal zijn
  • Velgen mogen niet krom zijn

APK keuringseisen voor wiellagers

  • Een defect wiellager is een afkeurpunt voor de APK. Dit is vaak hoorbaar tijdens het autorijden en geeft een zoemend geluid bij of vanaf een bepaalde snelheid. Een defect wiellager is vaak voelbaar. Als de auto op een brug of krik staat en er wordt een slag aan het wiel gegeven waardoor deze rond draait dan mag er geen vibratie aan de veer van de schokbreker voelbaar zijn.

APK keuringseisen voor speling in de wielen

  • Er mag niet meer dan 1 mm speling boven de oorspronkelijke speling in de wielen zitten. Speling duidt vaak op een versleten wiellager. Zie punt hierboven.

apk band bobbel apk band beschadiging apk band canvas zichtbaar apk kromme velg

Stuurinrichting en APK

Bij de APK keuring mag er geen speling zitten in de stuurinrichting. Onderdelen die gecontroleerd worden op speling zijn:

  • Stuurkogels
  • Flexibele koppelingen
  • Stuurkolom
  • Stuurstang
  • Stuurwiel

Daarnaast worden ook de hoezen gecontroleerd op scheuren. Het is belangrijk dat alles goed vast zit.

Wielophanging en APK

Ook de wielophanging wordt bij een APK keuring uitgebreid gecontroleerd. De wielophanging is uiterst belangrijk en zorgt ook voor een goed contact met het wegdek.

Onderdelen welke gecontroleerd worden op o.a. speling zijn:

  • Ophangveren
  • Draagarmen
  • Draagarmbussen
  • Stabilisatorstangen
  • Veerpoten
  • Stootrubbers
  • Stofhoezen
  • Veerpootbevestiging

Schokbrekers mogen niet lekken en moeten hun werk doen. Schokbrekerveren mogen niet kapot zijn. Bevestigingspunten van de schokbrekers mogen niet zijn doorgeroest. Draagarmrubbers moeten heel zijn.

Wielen – Banden en Velgen – Stuurinrichting – Wielophanging
4.7 (94.29%) 7 votes

One Comment on “Wielen – Banden en Velgen – Stuurinrichting – Wielophanging

  1. Gerrit Potgieter Post author

    Dat bobbeltje op de band heb ik wel eens gezien. Geen idee dat dat kwaad kon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *